DM Guld til Jonas Lykke Sørensen

Endnu en dansk hulspils mester i Esbjerg Golfklub
Jonas Lykke Sørensen blev efter kvartfinalerne ved DM i hulspil kaldt et stjernefrø fra Esbjerg Golfklub. Dagen efter kunne stjernefrøet løfte pokalen som vinder af DM i hulspil 2021. Guldmedaljen var en realitet efter en tæt finale mod Christian Gregorsen fra Odense Eventyr, som først fandt sin afgørelse på 1. omspils hul.

Langesø golfbane ved Odense, som trods det våde vejr dannede en flot ramme for dette års DM i hulspil. En bane der passer drengene fra Esbjerg godt og da feltet blev kortet ned til de 8 bedste, var der hele 2 spillere fra Esbjerg med. Anders Larsen måtte dog se sig slået i kvartfinalen og hjalp som caddie Jonas gennem semifinale og finale.

Link til resultat.

Læs mere på golf.dk

Historisk mesterskab i et jubilæumsår.

Første gang pokalen for DM i hulspil gik til en spiller fra Esbjerg Golfklub var i 1936 hvor vinderen hed Poul Wiberg Jørgensen, som vandt den igen i 1939. I 1965 vinder Ole Wiberg, herefter fulgte Henry Knudsen i 1968, Søren Steffensen i 1972 og i 1989 Ben Tinning. Jonas Lykke Sørensen kan altså skrive sig ind i historiebøgerne som den sjette spiller fra Esbjerg Golfklub til at vinde DM Hulspil pokalen for herrer og det endda samme år som Esbjerg Golfklub fylder 100 år.

Den stolte Danmarksmester Jonas Lykke Sørensen med den ikoniske pokal

Træner Ben Tinning roste Jonas’ store træningsflid og seriøsitet, og sejren ved DM i hulspil er et velfortjent resultat heraf. ”Det er vigtigt for en klub som Esbjerg at få resultater som dette, da det viser vejen for de andre spillere. Netop den gode synergi der i at træne og spille med ligesindet kan skabe resultater” siger træner Ben Tinning og fremhæver træningsfællesskabet mellem Jonas Lykkes Sørensen og Ander Larsen som en vigtig faktor for dem begge.

Det var en træt, men stolt Jonas der søndag aften blev hyldet af de fremmødte medlemmer. Formand Birgitte Møller Jensen siger ”Det er ikke kun Jonas der er stolt, det er vi alle både ansatte, bestyrelse og medlemmer – vi er alle utrolig stolte og glade for dette flotte resultat”. Vi skal kun et lille år tilbage, for at finde den sidste guldmedalje til den traditionsrige golfklub på 100 år.

Fakta om DM i hulspil:

DM Hulspil er en individuel eliteturnering for de bedste golfspillere i Danmark. Der spilles hulspil over 18 huller efter cupsystemet til der er fundet en vinder. Turneringen tæller til DGU’s ranglister og WAGR.

Danmarksmesterskaberne spilles én gang om året. Der spilles om det individuelle Danmarksmesterskab for drenge/herrer og piger/damer.

Mesterskabet afvikles over 3 dage. På førstedagen spilles 1/32-dels-finaler (kun drenge/herrer) og 1/16-dels-finaler, på andendagen spilles ottendedelsfinaler og kvartfinaler og på tredjedagen spilles semifinaler og finale/bronzekampe.

Hver match spilles over 18 huller. Er en match lige efter 18 huller, fortsættes umiddelbart med omspil hul for hul (hulspilsregler). Der spilles efter cup-systemet til der er fundet en vinder hos henholdsvis pigerne/damerne og drengene/herrerne.

DM i hulspil blev spillet første gang i 1933.

Flere kendte spillere i dansk golf, som Thomas Bjørn og Søren Hansen har vundet pokalen.

Hele 7 gange har pokalen fundet vej til Esbjerg Golfklub