Ben Tinning

Ben Tinning er ud af den kendte danske golffamilie Tinning, som har holdt fanerne højt på de forskellige tours rundt i verden.
Kontakt os gerne
Ben Tinning
Head Pro
75269219

Ben er født i Kolding i 1969. Få år efter flyttede familien til Esbjerg, hvor Bens far overtog trænerjobbet i klubben. Golfkarrieren startede i en tidlig alder i Esbjerg Golfklub. Som 9-årig vandt Ben den landsdækkende golfturnering Colgate Cup. Herefter tog karrieren fart, og i en alder af 13 år debuterede han på klubbens 1. divisionshold for herrer. To år senere blev han udtaget til det danske juniorlandshold; det var starten på en lang landsholdskarriere. Ben har mange sejre i elite-turneringer rundt omkring i Danmark, men de mest nævneværdige er:

1979 Colgate Cup.

1984 DM for juniorer – hold.

1984 DM for herrer – hold.

1987 DM juniorer

1988 DM slagspil.

1989 DM hulspil.

1991 Nordisk mester individuel og for hold.

1991 Modtog den Gyldne Golfbold.

I perioden fra 1989 til 1990 spillede Ben for universitetsholdet TCU ”Texas Christian University”. Selvom opholdet var kort, var det meget lærerigt. Her lærte han at stå på egne ben, og samtidig blev han bekendt med en anderledes kultur. VM i Vancouver, Canada, i 1992 blev hans sidste amatørturnering. VM-holdet bestod af følgende fire spillere: Jesper Kjærby (golfkommentator i dag), Anders Hansen (tidligere European Tour-spiller), Thomas Bjørn (stadig spillende) samt Ben Tinning.

I 1993 startede en ny golfkarriere som professionel. Starten gik med at spille turneringer i Sverige. Jo bedre resultaterne blev, jo længere væk skulle der spilles turneringer. I løbet af et års tid begyndte Ben at bide sig mere fast på Challenge Touren. I 1996 gik drømmen i opfyldelse: Via Tour-skolen erhvervede han sit Europa Tour-kort for sæsonen ´97. Sæsonen var ikke den bedste rent golfmæssigt, men meget lærerig rent menneskeligt. Muligheden for at spille den efterfølgende sæson mistede han og måtte tilbage på Challenge Touren. Højdepunkterne for den professionelle karriere er følgende:

1994 DM for professionelle nr. 1

1995 Eulen Open Galea (Challenge Tour) nr. 1

1996 Grande Finale Portugal (Challenge Tour) nr. 2

1997 Cannes Open (European Tour) nr. 12

1997 Deutsche Bank Open (European Tour) nr. 9

I 1999 stoppede karrieren med at leve af at spille golf. I en kort periode efterfølgende arbejdede Ben som greenkeeper i Esbjerg Golfklub. Herefter gik han i faderens fodspor som golftræner og stod i lære under sin far Arne Tinning. Han bliver færdiguddannet i 2002 som golftræner.  I 2007 overtog Ben sammen med Johannes Eriksen trænergerningen i Esbjerg Golfklub som Head Pro. Efterfølgende har Ben modtaget følgende hæder:

2015: Årets Pro

2021: Walk of Fame, Esbjerg

I sit virke som PGA træner er Ben desuden ambassadør for Titleist og FootJoy.

Bens filosofi om golfundervisning er følgende:

Golf er et socialt spil, hvor folk kommer ud for at få tankerne væk fra dagligdagen.

– Når folk kommer til undervisning hos Ben kan de forvente godt humør, og undervisningen foregår med direkte og uformel kommunikation.

– Planen med undervisning hos Ben er at der bliver opbygget en form for værktøjskasse, så eleverne hele tiden har et svar på, hvad der sker når bolden flyver den ene eller anden vej.